Så känner du igen en telefonförsäljare 

telefonförsäljare 

Det vanligaste kännetecknet på en telefonförsäljare är att samtalet börjar med en mycket vänlig och trevlig ton, ofta med fraser som ”Hej, jag ringer inte för att sälja något” eller ”Det här tar bara en minut”. Många använder numera mobilnummer (t.ex. 079-, 010-, eller 075-serier) för att undvika misstankar. Ibland döljs numret helt eller visas som ”Okänt nummer”.

De flesta telefonförsäljare följer ett noggrant manus som de inte får avvika från, och man kan ofta höra hur samtalet ”klickar över” till en ny del i manuset när du svarar något oväntat. De är ofta tränade att snabbt bygga förtroende och stressa fram ett ”ja”.

Vanliga knep telefonförsäljare använder

  • Skapa en känsla av brådska: ”Det här erbjudandet gäller bara idag”.
  • ”Gratis”-erbjudanden: Du får något gratis, men det döljer ofta ett abonnemang eller betalning längre fram.
  • Falsk undersökning: Samtalet börjar som en ”marknadsundersökning” men övergår i försäljning.
  • ”Verifiering av uppgifter”: De låtsas vilja kontrollera namn, adress eller abonnemang för att sedan erbjuda något ”förmånligare”.

Enligt Konsumentverket är det vanligt att personer inte inser att de har tackat ja till något förrän fakturan kommer. Det är därför viktigt att aldrig säga ja, uppge personnummer eller klicka på något i efterföljande mejl eller sms.

Så skyddar du dig mot telefonförsäljning

  1. Anmäl dig till NIX-Telefon – Då får företag inte ringa dig om du inte är kund.
  2. Lägg på direkt – Du är inte otrevlig för att du avslutar ett samtal du inte bett om.
  3. Säg aldrig ja – Ditt ”ja” kan klippas ihop med andra delar av samtalet som bevis för godkännande.
  4. Blockera och rapportera numret – Appar som Truecaller eller Hitta.se:s app visar ofta om ett nummer är rapporterat som försäljare.
  5. Spärra mobilnummer hos din operatör – Vissa operatörer erbjuder tjänster för att blockera oönskade samtal.

Är telefonförsäljning lagligt?

Ja, det är lagligt – men reglerat. Enligt svensk lag (bl.a. Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) måste säljaren:

  • Tydligt säga att det är ett säljsamtal.
  • Tala om vem som ringer och för vilket företag.
  • Informera om ångerrätt och villkor innan du binder dig.
  • Efter 1 juli 2023 måste alla muntliga avtal även bekräftas skriftligen – annars gäller de inte.

Detta innebär att du numera måste godkänna avtalet i efterhand, till exempel via sms eller e-post.

Intressant fakta om telefonförsäljning

  • Över 5 miljoner svenskar är registrerade i NIX-registret.
  • Vissa företag kringgår NIX genom att ringa för påstådda ”kundundersökningar”.
  • Telefonförsäljning är en miljardindustri – särskilt inom elavtal, välgörenhet och pensionsrådgivning.
  • Enligt en granskning av Konsumentverket (2023) uppger 43 % av klagomålen att de blivit vilseledda.
  • Många callcenter ligger utomlands, även om de utger sig för att ringa från Sverige.

När får de inte ringa dig?

  • Du har anmält dig till NIX och är inte kund.
  • Du har sagt nej till fortsatt kontakt.
  • De ringer dig flera gånger trots att du bett dem sluta (kan anmälas till Konsumentverket).
  • Du är under 18 år.

Vad gör du om du blivit lurad?

  1. Kontakta företaget direkt och bestrid avtalet.
  2. Anmäl till Konsumentverket och ARN.
  3. Spara all kommunikation.
  4. Kontakta din bank om pengar dragits felaktigt.
  5. Blockera fortsatt kontakt och överväg att byta nummer om trakasserierna fortsätter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Skriv vad du söker efter och tryck på "Enter".

Till toppen